Aasta 2010. Ühe laeva elutee näis jõudvat lõpusirgele ...
Väiketraal MMA-015 Kõrgessaare sadamakail
Rannapüügil sai rassitud ja lesta püütud. "Vurtsu" samuti üksjagu Väinamerest kogutud.
Trümmiosa kaared juba pehkinud, plangutus samuti. Vene-aegne masin, käigukast ja rooliseade paras vanarauda saata. Kas ootab ees viimane lõke või vaikne kõdunemine kaldasopis?
Või äkki ...
Kurat, see on ju ILUS ja KIIRE laev! Vaata seda saledat kere, kõrget vööri. See laev väärib uut elu purjede all! Tööd tuleb teha roppu moodi ja külmalt kalkuleerides tuleks peoga lüüa. Aga - mis ei tapa, teeb tugevaks!
Projekti "Transportnaja Motolodka" järgi ehitati kunagises Tallinna Kolhoosidevahelises Laevatehases rohkesti laevu, mida kalurid peamiselt rannapüügil kasutasid. Laev on projekteeritud kohaliku mere ja ilmastiku omapärasid arvestades. Vöör on kõrge, tõustes sujuvalt järsule lühikesele lainele, jättes teki suhteliselt kuivaks. Väike süvis on otstarbekas madalas ja kariderohkes rannikumeres navigeerimisel. Hoolimata märkimisväärsest sihvakusest on laev hea kandevõimega ning õigesti lastituna ka piisavalt suure püstuvusvaruga. Seega sobib "lestalaev" igati alustamaks oma uut elu keskonnasõbraliku purjelaevana.
Merekõlblikkust, praktilisust ja ilu silmas pidades on otstarbekas "lestalaev" kahemastiliseks kahvelketšiks taageldada. Konkreetsemalt on valikul järgmised põhjused:
- sihvaka kere tõttu sobib taglas, mis purjestuse minimaalse raskuskeskme kõrguse juures lubab kasutada võimalikult suurt purjepinda
- kahvelketši purjestust on trimmimise teel erinevates oludes lihtne ja kiire tasakaalustada
- antud purjestus tagab hulgaliselt võimalusi ja kombinatsioone seilide rehvimiseks.
Ehk siis purjetada saab pea igasuguse tuulega
- taglas on tugev, lihtne ja odav nii ehitada, hooldada kui parandada. Samuti on võimalus kasutada ainult looduslikke materjale.
- rannasõidupurjekale loomuomasena on projekteeritu ajalooliselt autentne ja esteetiline, harmoneerudes ümbritseva keskkonnaga.
Laeva maksimaalne purjepind saab olema 89,8 m², mis on jagatud 4 seili vahel (groot, besaan, taaksel ja kliiver). Kaasaegsete purjejahtidega võrreldes jääb meie laev pigem alapurjestatuks, kuid ei tohi unustada aluse sihvakust ja suhteliselt väikest süvist, mis kõrgemat taglast kanda ei luba. Võib aga eeldada, et laev saab siiski heade purjetamisomadustega, eriti vabadel kurssidel kõvemas tuules. |