Keretööd 2011. Talv-kevad
Laevakere küljest on eemaldatud kõik üleliigne.
Välja tuleb vahetada kogu trümmiosa kaarestik.
Lahenduseks on: painutada keresse tammelamellidest kokkuliimitavad kaared.
Lamellide mõõdud: 25 x 50 mm, kolm kihti. Kaared on trümmis enam-vähem samas mõõdus, painutustöödeks sai ehitatud rakis ja painutid. Kaarte väljavahetamine saab toimuma üle ühe.
Oleme saanud ka soovitusi teha osad kaared tahutud kontkaared.
Kaarte painutamine. Mai 2011
Kui trümmist hüütakse: "Valmis", tuleb aurukastist tulikuum pehmeks aurutatud tammelamell painutajate kätte anda.
Aurukast ehk pasu pehmendab puitu umbes toll tunnis. Tammega kulub rohkem aega.
Kaarte painutamisel tuleb tegutseda kiiresti. Rohkem, kui kolm meest toimetama ei mahu. Lestalaeva ühe trümmikaare lamellide painutamiseks kulub koos kõigi ettevalmistuste ja järeltöödega peaaegu terve tööpäev. Puhas painutamisprotsess sellest on 30-45 minutit.
Lamellid fikseeritakse võimalikult tihedalt plangutuse ligi ja valmispainutatud kaar jääb surve alla vähemalt ööpäevaks.
Aga lestalaeva juures pole veel niipea karta, et töö otsa saab.
Päevatöö tehtud! Kaar laeva sisse painutatud.
Oktoober 2011
Foto Triin Jermakov / www.triin.eu
Kontkaared on valmis ja paigaldame neid järk-järgult.
On olnud päris palju probleeme: painutatud lamellkaari pidi ümber liimima, kontkaari ümber tegema. Lammutustöödega sai kohati veidi hoogu mindud ja tuli ehitada lisatugesid vältimaks laevakere laialivajumist.
Raskused on ületatud ja vastu saadud uusi teadmisi ja kogemusi.
Saaga jätkub!
|